Thesis: 

 

Project for application of marketing in realization of products in global markets

 

(Projekt für den Marketingeinsatz zur Produkteinführung in globalen Märkten)

Abstract:
Through the globalization many enterprises feel exposed to an international competition. This gives the company more and more the compulsion to be able to exist on global markets also. Cross-border activities become a necessity to reach growth rates, guarantee the competitiveness and ultimately safeguard the future.

Therefore, the leading question of the work is:
How can the steps of the internationalization of an enterprise be transformed for the product introduction in global markets?

With this thesis the sub-disciplines international and global marketing, project management and global markets shall be developed further. In accordance with this target this work can make a contribution to the reduction of problems at the introduction of products in global markets.

Using generally accepted theories on the international market entry the essential theoretical foundations are considered. The validity of some selected theories is examined for the international market entry of SME.

An important process of the internationalization is the development of a suitable strategy which is tailored to the enterprise. All relevant steps of the internationalization are discussed so that enterprises can derive corresponding strategies of their own.

Mainly small and medium sized enterprises are considered. The unusual features as well as strengths and weaknesses are analysed. Their characteristics, as well as strengths and weaknesses are analyzed.

Based on these results, the derivation of specific hypotheses follows, with which the strategic steps of internationalisation are examined. Using the results of the empirical study the hypotheses are verified. In conclusion, the findings will be evaluated critically.

Keywords:

Globalisierung, Internationalisierung von KMU, globale Märkte, globales Marketing, Projektmanagement, Zielmarktstrategien, KMU, Auslandsmarkterschließung, Motive, Hemmnisse, Herausvorderungen, Informationsbeschaffung, Auswahl der Zielmärkte, Organisationsform, Studie, Hypothesen

Im Rahmen der Dissertation wurde eine umfangreiche Studie über die Internationalierung von kleinen und mitteleren Unternehmen durchgeführt. Gegenstand der Untersuchung waren insbesondere:

- spezifische Motive von KMU zur Auslandsmarkterschließung

- Hemmnisse bzw. Herausforderungen von KMU bei der Auslandsmarkterschließung

- Informationsbeschaffung von KMU bei der Auslandsmarkterschließung

- Auswahl der Zielmärkte

- Auswahl der Markteintrittsform

- Aufstellung eines globalen bzw. ziellandspezifischen Marketing-Programms

- Bestimmung der innerbetrieblichen und internationalen Organisationsform

- Projektmanagement zum Markteintritt

Die Studie hat interessante Ergebnisse geliefert. Z.B. wurde das Stufenmodell der Internationalisierung von Meissner & Gerber auf die Anwendung von KMU untersucht. Die Ergebnisse der Studie legen die Vermutung nahe, dass nicht die Auslandserfahrung, sondern der Jahresumsatz für kapitalintensivere Formen der Auslandsmarkterschließung bestimmend ist.

Die Befragungen wurde in zwei Zeiträumen 2009 und 2010 durchgeführt. Die Ergebnisse konnten dann verglichen werden.

Die Ergebnisse der Studie kann ich gerne zur Verfügung stellen. Bei Interesse senden Sie bitte eine Mail an mich: info@ottoruehle.de

Von der Diss. gibt es auch eine ca. 30 seitige kompakte Zusammenfassung (sowohl in deutsch als auch englisch, selbstverständlich mit allen Ergebnissen der Studie).

Veröffentlichungen während des 4-jährigen Dissertationsstudium:

2007:
“Theoretical explanation approaches und meta analysis” 
X. Conference Trends in Business Management Systems, 2007, ISBN 978-80-8073-886-0, Seite 46 (16.Okt.2007 in Strebske Pleso, High Tatra – Veröffentlichung mit Präsentation)

“Critical Analysis of theories of international Enterprises” 
Novus Scientia 2007, ISBN 978-80-8073-922-5, Seite 519 (20.11.2007, Herlany)

2008:
“Strategies of internationalization of small and medium-sized enterprises” 
XI. Conference Trends in Business Management Systems, 2008, ISBN 978-80-553-0115-0, Seite 38)
(10. Dez. 2008 in Stará Lená, High Tatra – Veröffentlichung mit Präsentation)

2009:
“Development of Internationalization strategies for SMEs with the help of the SWOT analysis” 
Internationale wissenschaftliche Konferenz der Fakultät für Betriebsmanagement der Wirtschaftsuniversität in Bratislava – Ökonomik, Finanzen und Management von Unternehmen – Jahr 2009 vom 17.9.2009 – 18.9.2009; ISBN 978-80-225-2808-5

“Forms and steps of the internationalization of SMEs” 
Online-Magazin, Institut für Technologie und Management Fakultät für Maschinenwesen der Technischen Universität Kosice, im Ministerium für Kultur am 19.02.2008 registriert unter der Nummer 37/2008 ISSN Nationale Agentur 1337-7094 )

“Successful international market entry through project management.” 
In /12. medzinárodná vedecká konferencia „Trends and Innovative Approaches in Business Processes 2009”/ [CD-ROM]. Košice : TU v Košiciach, 2009, str. na CD. ISBN 978-80-553-0330-7.

“International marketing policy of small and middle sized enterprises: standardization or differentiation.” 
In: Manažment v teórii a praxi. [on-line] roc(. 6, c(. (2010), ISSN 1336-7137. in reviewing

 

Das Dissertationsstudium erfolgte an ökonoimischen Fakultät der Technischen Universität von Kosice/Slowakei von 2006 bis 2010. 

 

Ablauf:

- Bewerbung

- Überprüfung der Zulassung durch Ministerium

- Besprechung Dissertationsthema

- "Vordissertation" mit Verteidigung (30 Punkte)

- Prüfungen mit Verteidigung in den Fächern Management, Marketing, Economy of  

   the Company (jeweils 20 Punkte)

- mindestens 150 Punkte um zur Verteidigung der Dissertation zugelassen zu

   werden. Dies bedeuted 60 weitere Punkte durch Veröffentlichungen. I.d.R. gibt´s

   10 Punkte für eine Veröffentlichung.

- dann noch Begutachtung mit positiver Beurteilung der Dissertation durch drei

   Professoren

- Verteidigung der Dissertation

 

Das war´s dann.

International PhD oder in Deutschland Dr. (ohne Zusatz).